Om meg

Bildet mitt
Jeg er en førskolelærer fra Stavanger som har vært så heldig og fått reist til Brasil, São Paulo, fem ganger og jobbet på barnehjemmet Abrac. Jeg er fasinert av den brasilianske kulturen og sitter igjen med mange opplevelser og inntrykk fra turene mine. Jeg har nå kommet snart halvveis i Spes Ped studiet på Universitet i Stavanger og ser frem til en fin tur til Brasil den kommende sommerferien og forhåpentligvis får jeg mulighet til å tilbringe et helt år der når jeg har fullført studiene mine.

fredag 9. juli 2010

Jundiapeba




En dag drog vi for å besøke Tania og Marta i slummen Jundiapeba. Vi tok bussen og satt på de bakerste setene da bussen plutselig stanset rett utenfor slummen og vi så noen politimenn som løp bak bussen og hørte flere skudd som ble avløst. Vi trodde selvsagt det skjedde noe alvorlig like utenfor, og tre politimenn kom inn bakdøra i bussen, like foran oss. De pekte på oss og sa vi skulle ut av bussen. Posen vi hadde med oss måtte vi la ligge i bussen. Vi fikk mange lange blikk da vi forsiktig gikk ut av bussen fulgt av den ene politimannen, mens de andre to gikk frem og tilbake inni bussen. Da vi kom ut stilte de oss en del spørsmål og frarådet oss å gå inn i favelaen. En sivil politimann sa at de hadde fått inn et anonymt tips om at det gikk rykter om at noen utlendinger skulle inn i favelaen (oss!) og politiene mente det var folk inni slummen som planlagte å rane oss. Det var litt skremmende å bli tatt ut på denne måten, men når vi første hadde kommet så langt valgte vi likevel å fortsette turen vår. Vi hadde avtalt en uke i forveien å besøke Tania og Marta, så vi tok bussen videre, på tross av de misfornøyde politimennene. Vi hadde en koselig formiddag hos familien, Marta laget god mat, Tania fortalte om hva som var nytt siden sist, og de hilste begge to til mormor, som er fadderen til Tania. De savnet henne og lurte på når hun kom tilbake til Brasil. Vi fikk også låne den lille nabogutten deres, en liten sjarmør på 5 måneder. Da koser jeg meg :)


En annen som bor i den samme slummen er Danilo, eldstegutten til Tia Gee som vi kjenner godt fra slummen Vila Estacao. Vi besøkte han en av de andre dagene. Han har også en herlig liten gutt som nærmer seg ett år. Danilo skal gifte seg den 17. juli og jeg er invitert i bryllupet som skal være i denne slummen – det blir spennende!

Bestemor bor også i denne slummen, henne har vi også besøkt. Hun er ei norsk dame, født i 1929, som har bodd i Brasil i 20 år. Hun driver et prosjekt i slummen hvor hun gir barna mat og har noen aktiviteter med dem. Vi fikk se hvordan hun har fått det i huset sitt og hun fortalte oss om hvordan Brasil han forandret seg de siste 20 årene – på både godt og vondt. Bestemor kan mye om kulturen i slummene og det var spennende for oss å høre henne fortelle.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar