Om meg

Bildet mitt
Jeg er en førskolelærer fra Stavanger som har vært så heldig og fått reist til Brasil, São Paulo, fem ganger og jobbet på barnehjemmet Abrac. Jeg er fasinert av den brasilianske kulturen og sitter igjen med mange opplevelser og inntrykk fra turene mine. Jeg har nå kommet snart halvveis i Spes Ped studiet på Universitet i Stavanger og ser frem til en fin tur til Brasil den kommende sommerferien og forhåpentligvis får jeg mulighet til å tilbringe et helt år der når jeg har fullført studiene mine.

søndag 27. juni 2010

Lordag og sondag



Felipe på barnehjemmet har bursdag i dag, så da er tradisjonen slik at han kan velge en av de andre ungene på barnehjemmet og vi går sammen til byen og kjøper gave og spiser. Vi fikk låne combien på Abrac til byen og tok derfor med litt flere barn. En koselig formiddag i sentrum og bursdagsbarnet kjøpte et par sko og tre fine gensere. På ettermiddagen kjørte vi dem tilbake til barnehjemmet, gikk hjem og kledde oss for ”festa juninha” samme kveld. Dette er en brasiliansk type St. Hans fest og feires hvert år i juni. Barna kler seg ”caipira”, som folk fra landet/litt gammeldags. Guttene tegner skjegg og har på seg skjorte med slips som ikke passer og cowboyhatt, mens jentene skal ha på seg kjoler i mange farger. Da vi ankom rundt 19 var stemningen på topp, høy ”forro” musikk, mye god mat og mange folk! Etter hvert tente vi det store bålet og barna danset en type polynese. Mange av ungene kom for å vise frem søsken, søskenbarn, onkler, tanter og øvrig familie som hadde blitt inviterte til festen. De var tydelig stolte over å vise dem frem og glade for å feire sammen med dem. Andre hadde invitert lærere fra skolene sine, faddere eller venner. Etter at festen var over tok jeg, Diego og Tommy turen til en arabisk bar i sentrum der vi drakk litt og spiste batatas fritas før vi dinglet i seng :)

Jeg har ikke skrevet så mye om været her, men bare for å skrøyde litt så har det vært rett under 30 grader på det varmeste hver dag mens jeg har vært her. Det ligger på rundt 20 på morgenen, så blir det varmt på formiddagen, men på kvelden må vi på med bukse og genser. Dette er ganske deilig til å være Brasil i juni, så jeg skal bare nyte varmen så lenge den holder! I dag har jeg derfor til naa (13.40) bare solt meg paa terrassen og lest!

3 kommentarer:

  1. Gøy å lese om hva du gjør!! Tenker på deg, og godt å se at du har det bra!! Du er STERKT savnet her da.....kom til Stavanger i går, og koser meg, men skulle gjerne hatt deg også her! Nyt tiden i Brasil kjære!! Klem :)

    SvarSlett
  2. Nydelig blogg, Caroline!! Bokmerke! Kos deg masse videre!

    Gleder meg til hopptjohei med deg i august. Kos!

    SvarSlett
  3. Jippi! Nå ble det akkurat 3-0 til brasil ser på kampen nå! :)Hils alle på Abrac! Kos dåkkår masse! Gode klemmer fra Irene

    SvarSlett